Magnesium is goed voor ons allemaal!

Magnesium is goed voor ons allemaal!

Magnesium is goed voor sterke botten, sterke tanden, geheugen, concentratie, leervermogen, gemoedstoestand en het normaal functioneren van spieren en zenuwen. Ook gaat het vermoeidheid en futloosheid tegen en ondersteunt het talloze processen in uw lichaam. Bijna alle ziektes en kwaaltjes worden veroorzaakt of verergerd door stress. Magnesium kan u helpen stress te beheersen.

Magnesium heeft een kalmerende werking, het ontspant uw spieren en helpt uw gedachten te ordenen. Het brengt u tot rust, maar u wordt er niet slaperig van. U kunt dus makkelijker ontspannen overdag en beter slapen ‘s nachts. Daardoor zit u lekkerder in uw vel en kunt u beter functioneren.

Ieder moment dat u niet volledig ontspannen bent, ervaart uw lichaam stress. Dagelijks een beetje stress doet een heleboel goede dingen voor ons: het zorgt ervoor dat we adequaat kunnen werken, op tijd dingen afmaken, afspraken nakomen en alert blijven. Ook kan het ervoor zorgen dat we in korte tijd veel gedaan krijgen en prestaties kunnen leveren. Maar aan stress hangt ook een “prijskaartje” vast. We betalen ervoor met onze gezondheid. Om wakker te blijven en te presteren zorgt het lichaam voor meer energie voor onze spieren en hersenen. Dit doet het door glucose (suiker) in de bloedbaan te brengen en alle systemen die energie kosten op een laag pitje te zetten. Uw spijsvertering, bloedtoevoer naar huid en haren, hormoonfuncties en uw immuunsysteem worden deels platgelegd. Als u veel stress hebt, zult u merken dat u meer zin hebt in zoet, koffie of alcohol, uw huid en haren doffer worden, dat u buikklachten krijgt, dat u sneller ziek of verkouden wordt en dat sommige hormonen niet meer goed werken. Uw libido verlaagt, het lukt niet om zwanger te worden, uw menstruatie stopt of uw emoties gaan alle kanten op. Magnesium speelt daarin een sleutelrol. Een beetje stress of kortdurend veel stress is prima, maar uw lichaam moet daarna weer in rust komen om de balans te herstellen. Dat gaat met behulp van magnesium. Bij een tekort blijft uw lichaam in gespannen toestand omdat uw spieren, hoofd en zenuwen letterlijk niet kunnen ontspannen. Magnesium is dus een echt "anti-stressmineraal".

Veel mensen ervaren zo veel stress dat het "gewoon" voor ze wordt.

Klachten zoals een gebrek aan energie, prikkelbaarheid, slecht kunnen slapen, stijfheid, pijntjes, een tekort aan motivatie of hormonale disbalansen worden dan niet eens meer opmerkt of als 'normaal' bestempeld. Eigenlijk is onze natuurlijke staat: kalm en fit. Maar door alle prikkels om ons heen is het een hele uitdaging om deze staat te bewaren.

Daarbovenop verliest u nog eens extra magnesium als u uw kalmte niet kunt bewaren. Tijdens stress verbruikt u namelijk veel meer voedingsstoffen dan in ontspannen toestand en daar kunt u onder andere heel prikkelbaar en moe van worden.

Hoe meer fysieke of mentale stress, hoe meer magnesium u verbruikt. En met een lager magnesiumniveau in uw cellen bent u weer gevoeliger voor stress. Zo komt u in een vicieuze cirkel terecht. Magnesium is daarom uw eerste redder in nood!

Hoe kom ik aan magnesium?
Net als alle andere voedingsstoffen, haalt u magnesium uit gezonde voeding. Bananen, broccoli, noten, cacao, volkoren granen en groene kruiden zoals basilicum en oregano, bevatten veel magnesium. Helaas eten we veel (over)bewerkt voedsel, rijk aan suiker, zout en vet, en arm aan vitaminen en mineralen zoals magnesium. Het veelvuldig gebruik van pesticiden en kunstmest zorgt er daarnaast voor dat ook het gehalte aan voedingsstoffen in gezonde voeding daalt. Fytaten, stofjes uit meelproducten zoals brood, pasta, cake en beschuit, bemoeilijken de opname van magnesium en andere mineralen. Bovendien verbruikt het lichaam voor de verwerking van toegevoegde suikers (kristalsuiker) extra mineralen zoals magnesium.

Kortom, het is best een uitdaging om voldoende magnesium binnen te krijgen.

Gelukkig zijn er hele goede supplementen die ons snel van voldoende magnesium kunnen voorzien.

Welk magnesiumsupplement past bij mij?
Vloeibaar nano magnesium gaat al vanuit het mondslijmvlies, diréct de bloedbaan, spieren en de hersenen in, waardoor het supersnel werkt. De deeltjes zijn zó klein dat ze niet via uw darmen opgenomen hoeven te worden voordat ze de bloedbaan in kunnen. Die snelle opname is ideaal als u stress of onrust ervaart, hoofdpijn hebt of juist duf en futloos bent. Magnesium ontspant, maar zorgt ook voor de aanmaak van nieuwe energie. Daarom wordt u er ook niet slaperig van. Dat u van magnesium lekker gaat slapen komt omdat het uw lijf en hoofd ontspant, zodat uw natuurlijke nachtrust niet verstoord wordt. Als u moeilijk inslaapt is nano magnesium dus ook een aanrader. In tijden van stress is nano magnesium extra aanbevolen omdat het niet afhankelijk is van uw spijsvertering, die het tijdens stress minder goed doet. Wanneer u al maag- of darmklachten hebt, is nano magnesium dus ook een goede keuze. Verder is nano magnesium smaak- en geurloos, waardoor het makkelijk in te nemen is door kinderen, ouderen en mensen met slikproblemen. U kunt nano magnesium zelfs aanbrengen op de huid, dan wordt deze transdermaal (via de huid) opgenomen.

Bron: Gezondheid begint bij kennis



Wij gebruiken cookies om onze website beter af te stemmen op uw voorkeur. Dat surft gemakkelijker. Gaat u hiermee akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
← Keer terug naar de backoffice    Professioneel advies en snelle levering ... Ontvang 5 % extra korting bij aankoop vanaf € 100 ... Gratis levering in België vanaf € 49 ... Veilig winkelen en geen extra kosten Verbergen