SPIEREN & GEWRICHTEN

Min: €0 Max: €60

Beendergestel, spieren & gewrichtenOnze spieren worden aangestuurd door zenuwprikkels waardoor ze kunnen samentrekken en terug ontspannen. Waar minder plaats is in het lichaam gaan de spieren over in pezen die op hun beurt de spieren vasthechten aan de beenderen. Onze beenderen zijn onderling verbonden door gewrichten. Rond elk gewricht ligt een gewrichtsband of ligament. Gewrichtsbanden zorgen voor stabiliteit en beweeglijkheid. Dankzij onze spieren, pezen, beenderen en gewrichten kunnen we ons voortbewegen en normaal functioneren en zolang dit op een soepele manier gebeurt zijn we ons  niet echt van bewust van dit proces. Jammer genoeg is dit niet altijd het geval. Na het zesendertigste levensjaar wordt de afbraak in het lichaam niet meer volledig gecompenseerd (gelukkig gebeurt dit proces geleidelijk), ’s morgens heeft men wat meer moeite om op te staan en ruim tachtig procent van de zestigplussers heeft last van spier- en/of gewrichtsproblemen. Ongemakken, bewegingsbeperking, pijn, ... kunnen, naast erfelijke factoren, ziekte (stofwisselingsziekten, doorbloedingsstoornissen, stoornissen in het immuunsysteem, ongezonde voeding, roken, alcoholmisbruik, …) en ouderdom (broosheid van de beenderen na de overgang, minder herstel en opbouw, slijtage, te weinig beweging, …), verschillende oorzaken hebben. Spierklachten, waarbij de spier hard en stijf aanvoelt tijdens een beweging of inspanning, kunnen veroorzaakt worden door een ongewone inspanning (topsport), bruuske beweging, overbelasting, verkeerde belasting, verrekking, kneuzing en trauma. Gewrichtsklachten, vooral gekenmerkt door stramheid, gevoeligheid, pijn, zwelling en moeilijk kunnen bewegen, zijn vooral te wijten aan overbelasting (topsport), verzwikking en trauma of verstijving van het gewrichtskraakbeen. De voedingssupplementen in deze categorie helpen de spieren te versterken, de spieren, pezen en gewrichten warm en soepel te houden, het kraakbeen te beschermen, de opname van onder andere calcium en magnesium te stimuleren en de beenderen te versterken.


Pagina 1 van 4