SLEEPFIT + MELATONINE (60 CAPS)

SLEEPFIT + MELATONINE
. helpen het inslapen en ondersteunen het doorslapen
. dragen bij tot een gezonde en herstellende nachtrust
. zorgen voor het behoud van een normale gemoedstoestand

Lees meer over de eigenschappen van dit product...

SLEEPFIT + MELATONINE (60 CAPS)


slaapmutsjecitroenmelissehopvaleriaanpassiebloem






Als stress u van een
welverdiende nachtrust houdt ...

FYTOSTAR SLEEPFIT® + MELATONINE is een fytocomplex met hoogwaardige extracten van valeriaan, melisse en passiebloem die helpen het inslapen te bevorderen. Valeriaan en melisse ondersteunen tevens het doorslapen. Het extract van slaapmutsje en hop helpen bovendien de slaapkwaliteit te bevorderen.

De belangrijkste rol van het hormoon melatonine bestaat uit het beïnvloeden van het 24-uursritme in ons lichaam; de slaap-waakcyclus is daarvan het meest gekend. Andere lichaamsprocessen zoals lichaamstemperatuur, bloeddruk en urineproductie vertonen ook variaties afhankelijk van dag en nacht. Het ritme wordt geregeld door externe en interne factoren. Externe factoren zijn bijvoorbeeld temperatuur, licht, beschikbaarheid van voedsel en sociale invloeden. Melatonine synchroniseert het interne hormonale milieu aan de externe factoren en zorgt dat onze biologische klok (die iets minder dan 24 uur bedraagt) gelijk loopt met het 24-uurs dag- en nachtritme. Behalve het 24-uursritme regelt melatonine de seizoensgebonden reproductie, onze immuniteit, bloeddruk, spiertonus, ons humeur en cholesterolgehalte. Melatonine beschikt ook over antioxidatieve eigenschappen en heeft een positieve invloed bij de behandeling van ontstekingen.

Melatonine is echter het meest gekend om zijn slaapbevorderende eigenschappen. Vooral bij mensen met een verstoord slaap-waakpatroon en slecht slapen, bijvoorbeeld ten gevolge van een jetlag, nachtdiensten of neuropsychiatrische stoornissen, zorgt melatonine voor een oplossing van het slaapprobleem. Het lichaam heeft een interne klok die de natuurlijke cyclus van het slapen en waken controleert. Deze interne klok regelt de aanmaak van melatonine in ons lichaam. Normaal begint het melatonineniveau te stijgen wanneer het gaat schemeren en donker wordt en blijft voor het grootste gedeelte van de nacht hoog. In de vroege ochtend daalt de melatoninespiegel. Natuurlijke melatonineniveaus dalen langzaam met de leeftijd waardoor sommige oudere volwassenen zeer kleine hoeveelheden of soms helemaal geen melatonine aanmaken.

Licht heeft invloed op de hoeveelheid melatonine die door het lichaam wordt geproduceerd. Tijdens de korte dagen in de wintermaanden kan het lichaam melatonine eerder of later produceren dan normaal waardoor het dag-nachtritme vaak wordt verstoord. Deze verandering kan leiden tot symptomen van seizoensgebonden affectieve stoornis (Seasonal Affective Disorder of SAD) en winterdepressie. Melatonine kan dergelijke symptomen bestrijden en lijkt tevens stemmingsstoornissen te kunnen verminderen.

De fotoreceptoren in onze ogen zijn erg gevoelig voor het blauwe gedeelte van het lichtspectrum (ochtendlicht en daglicht). Blauw licht zorgt ervoor dat we wakker worden en ons lichaam minder slaaphormoon (melatonine) produceert. Doordat halogeenlampen, televisieschermen, tablets, smartphones, … vooral blauw licht afgeven hebben ze een grote invloed op het melatonineniveau. Door bewust om te gaan met kunstlicht kunt u dus zelf invloed uitoefenen op de melatonine-afgifte in uw lichaam. Als u slecht slaapt probeer dan twee uur voor het slapengaan zoveel mogelijk de toestellen die blauw licht afgeven te vermijden.

Melatonine minimaliseert de effecten van een jetlag; vooral door het passeren van meerdere tijdzones raakt onze biologische klok van slag. Het innemen van melatonine gebeurt het best voor het vertrekken als het op de plaats van bestemming tien uur in de avond is; eenmaal aangekomen nog drie dagen voor het slapengaan innemen. Het positieve effect van melatonine is het grootst bij oostwaartse vluchten over meerdere tijdzones heen.

Bij patiënten met de ziekte van Alzheimer neemt de secretie van melatonine af. Dit zou mede de oorzaak kunnen zijn van een verstoord 24-uursritme, slaapstoornissen en verminderde cognitieve functies. Dag-nachtritmestoornissen en avondlijke onrust komen bij 50 % van ernstig zieke Alzheimerpatiënten voor. Slaapproblemen komen ook voor bij neuropsychiatrische aandoeningen zoals een mentale achterstand, de ziekte van Parkinson, schizofrenie, autisme en een al dan niet seizoensafhankelijke depressie. Melatonine kan ook bij deze patiënten het slapen verbeteren.

Bovendien blijkt melatonine een normale nachtrust te bevorderen bij kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS, neurologische aandoeningen die voorkomen bij autisme, het syndroom van Asperger, Rett syndroom en PDD-NOS).

Bij een aantal gezondheidsproblemen (zoals epilepsie, obesitas, blindheid, menopauze, longontsteking, COPD, astma), behandelingen met geneesmiddelen, na operaties en heelkundige ingrepen blijkt melatonine een positieve invloed uit te oefenen op het slaappatroon.

Jonge, gezonde volwassenen, die gedurende drie opeenvolgende nachten geen herstellende nachtrust krijgen zien hun glucosetolerantie met 25 % dalen. Dit is het resultaat van een studie die gepubliceerd werd in de Proceedings of the National Academy of Sciences. Het is ook zeer waarschijnlijk dat een verstoord slaappatroon tevens een cruciale rol speelt bij het ontstaan van ouderdomsdiabetes. Studies die in Nature Genetics (1) werden gepubliceerd tonen heel duidelijk aan dat deze eerder bekende visie juist is. Een gen dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van een melatoninereceptor kan bij bepaalde personen slecht functioneren. In die gevallen wordt nog minder melatonine aangemaakt waardoor ernstige slaapproblemen en diabetes kunnen ontstaan. Het niet goed functionerende gen zorgt voor een verhoogd risico van 20 % op het ontstaan van suikerziekte omdat de bloedglucose sterk toeneemt. Uit een andere studie (2) blijkt dat een juiste combinatie melatonine en zink diabetici kunnen helpen om beter te slapen en een meer gezonde bloedsuikerspiegel te bekomen.

Minder gekend is de rol van melatonine (en serotonine) in ons spijsverteringsstelsel waar melatonine in veel grotere hoeveelheden wordt aangemaakt dan in de hersenen. Melatonine regelt er de darmtransit en treedt op als antioxidant. Melatonine beschermt mogelijk ook de pancreas. Melatonine wordt aangemaakt uit serotonine dat op zijn beurt uit tryptofaan, dat we uit onze voeding moeten halen, wordt aangemaakt.

Het gebruik van melatonine bij de behandeling van hoofdpijn (bijvoorbeeld clusterhoofdpijn, migraine, nachtelijke hoofdpijn en hoofdpijn veroorzaakt door geneesmiddelen) blijkt veelbelovend.

Melatonine is daarenboven helemaal niet verslavend.

Deze formule ’3 in 1, inslapen, doorslapen en slaapkwaliteit’, bevat ook L-tyrosine en vitamine B12.

Met SleepFit® + Melatonine kies je voor een complete formule voor een rustige nacht en een fitte dag.

Samenstelling per 2 capsules
Eschscholzia californica, extract (slaapmutsje, bovengrondse delen) 400 mg
Melissa officinalis, extract (citroenmelisse, blad) 360 mg
Humulus lupulus, extract (hop, vrouwelijke bloeiwijze) 160 mg
Valeriana officinalis, extract (echte valeriaan, wortel) 160 mg
Passiflora incarnata, extract (wilde passiebloem, bovengrondse delen) 80 mg
L-tyrosine 80 mg
Melatonine 295 microgram
Vitamine B12 2,5 microgram - 100 % Referentie-inname

Gebruik
1 à 2 capsules per dag, innemen een half uur voor het slapengaan of zoals voorgeschreven. 

Opmerking
Niet geschikt voor kinderen beneden de 12 jaar.
Niet gebruiken tijdens zwangerschap of borstvoeding.

(1) Nabila Bouatia-Naji et al. A variant near MTNR1B is associated with increased fasting plasma glucose levels and type 2 diabetes risk. Nature Genetics Published online: 08, 07 12.
(2) Hussain SA, Khadim HM, Khalaf BH, Ismail SH, Hussein KI, Sahib AS. Effects of melatonin and zinc on glycemic control in type 2 diabetic patients poorly controlled with metformin. Saudi Med J. 06 10;27(10):1483-8.

Een voedingssupplement mag niet als vervanging voor een gevarieerde voeding worden gebruikt.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijden.